En fouillant dans le catalogue de la BnF, bibliothèque nationale de
France, j'ai trouvé trace d'un certain Charles Henry, né à Bollwiller et
qui a eu une influence énorme tant dans le domaine des sciences que de
la peinture. Voici ce qu'en dit Wikipédia dans un article uniquement
publié en anglais. Etonnant. On va commencer à s'y intéresser.
Charles Henry (librarian)
Charles Henry (1859
- 1926) was a French
librarian
and editor. He was born at Bollwiller,
Haut-Rhin,
and was educated in Paris,
where in 1881 he became assistant and afterward librarian in the
Sorbonne.
As a specialist in the history of mathematics, he was sent to Italy
to seek some manuscripts
of that nature which the government wished to publish. He edited
several works upon kindred subjects, as well as memoirs,
letters, and other volumes, and wrote critiques
upon the musical theories of Rameau and Wronski. He is also credited
with the invention of several ingenious devices and instruments used
in psychophysiological laboratories. C. Huet's correspondence he
published under the title Un érudit,
homme du monde, homme d'église, homme de cour
(1880), and he issued also Problèmes de
géométrie pratique (1884) and Lettres
inédites de Mlle. de Lespinasse à Condorcet et à D'Alembert
(1887).[citation
needed]
This article incorporates text from a publication now in the public domain: Gilman, D. C.; Thurston, H. T.; Moore, F., eds. (1905). "article name needed". New International Encyclopedia (1st ed.). New York: Dodd, Mead.
This article incorporates text from a publication now in the public domain: Gilman, D. C.; Thurston, H. T.; Moore, F., eds. (1905). "article name needed". New International Encyclopedia (1st ed.). New York: Dodd, Mead.
Works
- Introduction à une esthétique scientifique, Paris, 1885
- Rapporteur esthétique, Paris, Seguin, 1888
- Cercle cromatique, Paris, Verdin, 1888
- Esthétique et psychophysique, «Revue philosophique», 29, 1890
- Harmonies de formes et de couleurs, Paris, 1891
- L'esthétique des formes, «La Revue blanche», 7, 1894
- Sensation et énergie, Paris, 1910
- Mémoire et habitude, Paris, 1911
- La lumière, la couleur et la forme, «L'esprit nouveau», 1921.
References
- R. Mirabaud, Henry et l'idealisme scientifique, Paris, 1926
- C. Andry-Bourgeois, L'oeuvre de C. Henry et le probléme de la survie, Paris, 1931
- F. Warrain, L'oeuvre psychobiophysique de C. Henry, Paris, 1931
- J .F. Revel, Henry et la science des arts, «L'oeil», 1964
- W.I. Homer, Seurat and the Science of Painting, Cambridge (Mass.), 1964
- J.A. Arguelles, C.
Henry and the Formation of a Psychophysical Aesthetic,
Chicago, 1972
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire